-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10144 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر در يك جلسه به خاطر تفسير و تجزيه و تحليل، يكي از آياتي كه سجده واجب دارد، چند بار قرائت شود، آيا بايد براي هر بار سجده كرد يا يك سجده كفايت ميكند؟

اگر انسان چند دفعه آيه سجده را شنيد و يا خود قرائت كرد، اگر بعد از اولي سجده كرد واجب است باز براي دفعات بعد سجده كند و اگر بعد از اولي سجده نكرد، بنابر احتياط واجب براي هر قرائت يا شنيدن آيه، سجده كند(1) همان طور كه ملاحظه ميشود آيةالله بهجت به صراحت ميفرمايند: بايد براي هر قرائتي يك سجده كرد، منتهي اگر بعد از قرائت اول سجده كند، دفعات بعد واجب است و اگر سجده نكند، احتياط واجب است كه براي هر قرائتي يك سجده جداگانه كند.

اگر انسان موقعي كه آيه سجده را ميخواند، از ديگري بشنود، چنانچه خودش با اراده گوش داده، دو سجده نمايد، و اگر به كوشش خورده و خود قصد شنيدن را نداشته، يك سجده كافي است. (2)

از عبارات آيات عظام: امام (ره) و گلپايگاني(ره) و صافي و فاضل... استظهار ميشود كه اگر انسان چند بار با قصد آيه سجده را بخواند، بايد براي هر بار سجده كند. آيةالله مكارم شيرازي يك بار سجده كردن را كافي ميداند.(3)

پينوشتها:

1 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 616، فتواي آيتالله بهجت.

2 - همان، مسئله 1094.

3 - همان، ج1 ص 616، مسئله 1904، حاشيههاي مكارم.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.